Jest studium
Na najbliższym, piątkowym posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rozwoju Miasta radni zapoznają się z opracowaniem dotyczącym „Modernizacji i rozwoju zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”.
Studium wykonalności w syntetycznym ujęciu przedstawia wyniki analiz i ocen wariantów technicznych i technologicznych pod kątem realizacji celów Projektu, w zgodzie z celami polityki Miasta oraz celami PO RPW – informuje Tomasz Szczyglewski, pełnomocnik p.f. prezydenta Miasta.
Szereg przeprowadzonych analiz, zawartych w Studium, pozwala
stwierdzić, że Projekt jest wykonalny a harmonogram czasowy realny. W
dokumencie wskazano także, że przedsięwzięcie jest trudne i wymaga
wysokich standardów zarządzania. Rekomendujemy wariant 4 –
poprowadzenia linii tramwajowej w relacji Jaroty – Centrum – Dworzec
Główny z odgałęzieniami do Uniwersytetu i Starego Miasta (Wysoka Brama)
– mówi Jan Friedberg z IMS, wykonawca opracowania.
Analizom poddano kilka wariantów sieci transportu publicznego dla
okresu perspektywy 25 lat (czyli do roku 2038; sieć drogowa została
przyjęta, jak w obowiązujących dokumentach planistycznych); oto
warianty:
Wariant porównawczy (autobusowy pasywny),
modernizowana w ramach rutynowych prac jak do tej pory (wprowadzenie
koordynacji sygnalizacji, bez modyfikacji geometrii ulic);
o Wariant autobusowy W1 (autobusowy pasy) z pasami w istniejących
ulicach, bez poszerzania ulic (to znaczy przydzielenie przestrzeni dla
priorytetu dla autobusów w istniejących jezdniach dróg dwujezdniowych;
o Wariant autobusowy W2 (autobusowy preferencje) z pasami w
istniejących i projektowanych ulicach jako dodatkowe pasy ruchu na
jezdniach dwupasowych dwukierunkowych lub dwujezdniowych; o Wariant tramwajowy W3 (trasa wydzielona przez centrum) w przebiegu
południe – północ, od Jarot do Dworca Głównego wzdłuż doliny Łyny,
przez ul. Pieniężnego – Partyzantów; odgałęzienie do Uniwersytetu
wzdłuż ul. Tuwima (jednotorowe)
o Wariant tramwajowy W4 (trasa wydzielona stycznie do centrum) w
przebiegu południe – północ, od Jarot do Dworca Głównego wzdłuż doliny
Łyny, przez ul. Kościuszki; odgałęzienia: (a) do Uniwersytetu wzdłuż
ul. Tuwima, (b) do Wysokiej Bramy w ul. Piłsudskiego od Kościuszki
(jednotorowe)
o Wariant tramwajowy W5 (trasa przez ul. Obiegową) w przebiegu
południe – północ, od Jarot do Dworca Głównego wzdłuż ulic Sikorskiego,
projektowanej Obiegowej, Żołnierskiej, Kościuszki; odgałęzienia: (a) do
Uniwersytetu wzdłuż ul. Tuwima, (b) do Wysokiej Bramy w ul.
Piłsudskiego od Kościuszki (jednotorowe).
Z dwóch wariantów tramwajowych w ocenie składającej się z wielu
kryteriów lepszy wynik uzyskuje wariant wzdłuż Łyny (W4). Pozwala
osiągnąć krótki czas jazdy i obsłużyć dużą liczbę pasażerów.
Alternatywnym, również korzystnym rozwiązaniem jest wariant W 5 -
poprowadzenia linii w ulicach Sikorskiego – projektowanej Obiegowej –
Żołnierskiej – Kościuszki.
To rozwiązanie jest nieco tańsze z punktu widzenia kosztów
bezpośrednich (pojawia się możliwość sfinansowania w ramach Projektu
części kosztów trasy Obiegowej) i przynosi dobre wyniki użytkowe. Jest
zdecydowanie prostszy w realizacji od W4, choć konieczność wprowadzenia
trakcji szynowej w pasy drogowe jest poważnym wyzwaniem organizacyjnym – przedstawiają autorzy opracowania. Tomasz Szczyglewski – skłaniam się ku temu właśnie, rozwiązaniu (W5) i będę je rekomendował.
Eksperci wskazują, że prace budowlane mogłyby rozpocząć się w drugim kwartale 2011 roku i zakończyć w 2013.
Na lutowej sesji Rady Miasta Olsztyn wykonawcy Studium Wykonalności
- firma IMS z Krakowa przedstawią całość opracowania. Gośćmi tego
posiedzenia sesji będą także przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiebiorczości. <www.olsztyn.eu>
ostatnia aktualizacja: 2009-02-22