Jest studium

Na najbliższym, piątkowym posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rozwoju Miasta radni zapoznają się z opracowaniem dotyczącym „Modernizacji i rozwoju zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie”.

Studium wykonalności w syntetycznym ujęciu przedstawia wyniki analiz i ocen wariantów technicznych i technologicznych pod kątem realizacji celów Projektu, w zgodzie z celami polityki Miasta oraz celami PO RPW – informuje Tomasz Szczyglewski, pełnomocnik p.f. prezydenta Miasta.

Szereg przeprowadzonych analiz, zawartych w Studium, pozwala stwierdzić, że Projekt jest wykonalny a harmonogram czasowy realny. W dokumencie wskazano także, że przedsięwzięcie jest trudne i wymaga wysokich standardów zarządzania. Rekomendujemy wariant 4 – poprowadzenia linii tramwajowej w relacji Jaroty – Centrum – Dworzec Główny z odgałęzieniami do Uniwersytetu i Starego Miasta (Wysoka Brama) – mówi Jan Friedberg z IMS, wykonawca opracowania.

    Analizom poddano kilka wariantów sieci transportu publicznego dla okresu perspektywy 25 lat (czyli do roku 2038; sieć drogowa została przyjęta, jak w obowiązujących dokumentach planistycznych); oto warianty:
Wariant porównawczy (autobusowy pasywny), modernizowana w ramach rutynowych prac jak do tej pory (wprowadzenie koordynacji sygnalizacji, bez modyfikacji geometrii ulic);
o Wariant autobusowy W1 (autobusowy pasy) z pasami w istniejących ulicach, bez poszerzania ulic (to znaczy przydzielenie przestrzeni dla priorytetu dla autobusów w istniejących jezdniach dróg dwujezdniowych; o Wariant autobusowy W2 (autobusowy preferencje) z pasami w istniejących i projektowanych ulicach jako dodatkowe pasy ruchu na jezdniach dwupasowych dwukierunkowych lub dwujezdniowych; o Wariant tramwajowy W3 (trasa wydzielona przez centrum) w przebiegu południe – północ, od Jarot do Dworca Głównego wzdłuż doliny Łyny, przez ul. Pieniężnego – Partyzantów; odgałęzienie do Uniwersytetu wzdłuż ul. Tuwima (jednotorowe) o Wariant tramwajowy W4 (trasa wydzielona stycznie do centrum) w przebiegu południe – północ, od Jarot do Dworca Głównego wzdłuż doliny Łyny, przez ul. Kościuszki; odgałęzienia: (a) do Uniwersytetu wzdłuż ul. Tuwima, (b) do Wysokiej Bramy w ul. Piłsudskiego od Kościuszki (jednotorowe) o Wariant tramwajowy W5 (trasa przez ul. Obiegową) w przebiegu południe – północ, od Jarot do Dworca Głównego wzdłuż ulic Sikorskiego, projektowanej Obiegowej, Żołnierskiej, Kościuszki; odgałęzienia: (a) do Uniwersytetu wzdłuż ul. Tuwima, (b) do Wysokiej Bramy w ul. Piłsudskiego od Kościuszki (jednotorowe).

    Z dwóch wariantów tramwajowych w ocenie składającej się z wielu kryteriów lepszy wynik uzyskuje wariant wzdłuż Łyny (W4). Pozwala osiągnąć krótki czas jazdy i obsłużyć dużą liczbę pasażerów. Alternatywnym, również korzystnym rozwiązaniem jest wariant W 5 - poprowadzenia linii w ulicach Sikorskiego – projektowanej Obiegowej – Żołnierskiej – Kościuszki. To rozwiązanie jest nieco tańsze z punktu widzenia kosztów bezpośrednich (pojawia się możliwość sfinansowania w ramach Projektu części kosztów trasy Obiegowej) i przynosi dobre wyniki użytkowe. Jest zdecydowanie prostszy w realizacji od W4, choć konieczność wprowadzenia trakcji szynowej w pasy drogowe jest poważnym wyzwaniem organizacyjnym – przedstawiają autorzy opracowania. Tomasz Szczyglewski – skłaniam się ku temu właśnie, rozwiązaniu (W5) i będę je rekomendował. Eksperci wskazują, że prace budowlane mogłyby rozpocząć się w drugim kwartale 2011 roku i zakończyć w 2013.

    Na lutowej sesji Rady Miasta Olsztyn wykonawcy Studium Wykonalności - firma IMS z Krakowa przedstawią całość opracowania. Gośćmi tego posiedzenia sesji będą także przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiebiorczości. <www.olsztyn.eu>

ostatnia aktualizacja: 2009-02-22
Komentarze
Polityka Prywatności