Lider Kultury dla Olsztyna

Olsztyński projekt „Biblioteki Multimedialne jako nowoczesne centra informacji, edukacji i rekreacji” zdobył główną nagrodę w konkursie SAMORZĄDOWY LIDER ZARZĄDZANIA 2009 – USŁUGI SPOŁECZNE - kultura. Nagrodą dla laureata konkursu jest wyjazd studyjny do Norwegii dla dwóch przedstawicieli naszego samorządu oraz zakwalifikowanie naszych rozwiązań jako dobrych praktyk.

Konkurs jest jednym z elementów szerokiego projektu „Budowanie potencjału instytucjonalnego samorządów dla lepszego dostarczania usług publicznych (2007–2011)”, współfinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Do dwóch edycji konkursu zgłosiło się ponad 100 samorządów, które złożyły 137 projektów. Do grupy finalistów konkursu zaliczono 39 projektów, z których wyłoniono 24 laureatów.

   Dzięki konkursowi zebrano kilkadziesiąt przykładów innowacyjnych i skutecznych działań samorządów. Znajdą się one, w systematycznie uzupełnianej bazie danych najlepszych praktyk zarządzania w samorządzie, która jest dostępna na stronie internetowej www.jst.org.pl oraz na stronach organizacji samorządowych realizujących projekt.

   Projekt realizuje Związek Miast Polskich (lider projektu) w partnerstwie ze Związkiem Powiatów Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich RP oraz Norweskim Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych. Honorowy patronat nad konkursem objęli – Marek Ziółkowski, wicemarszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Jego Ekscelencja Knut Hauge, ambasador Królestwa Norwegii w Polsce. Celem konkursu Samorządowy Lider Zarządzania – Usługi Społeczne jest poprawa jakości usług świadczonych obywatelom przez administrację samorządową i podległe jej podmioty w następujących dziedzinach: kultura, pomoc społeczna i oświata.

Cel ten organizatorzy pragną osiągnąć poprzez:
•wyłonienie samorządów, które samodzielnie lub przez podmioty podległe, albo we współpracy z innymi samorządami, wdrożyły w ostatnich latach - w jednej z tych dziedzin - nowoczesne, innowacyjne rozwiązania zarządcze sprawdzone w praktyce,
•upowszechnienie nagrodzonych i wyróżnionych rozwiązań wśród innych jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Konkurs jest przeznaczony dla wszystkich samorządów lokalnych (gminnych i powiatowych) niezależnie od ich wielkości i położenia geograficznego. Oceny będą dokonywane w ramach grup samorządów o zbliżonej wielkości i charakterze, co zapewni maksymalną porównywalność wzorcowych rozwiązań zarządczych odpowiednich dla jednostek różnego typu i wielkości, czyli:
•powiatów ziemskich,
•miast na prawach powiatu i miast powyżej 50 000 mieszkańców,
•miast małych i średnich,
•gmin wiejskich.

   Doświadczenie 18 lat odrodzonego samorządu wskazuje, że jedną z najskuteczniejszych metod poprawy jakości usług dla mieszkańców jest wdrażanie innowacji, które zostały wcześniej opracowane i przetestowane w innych jednostkach, a następnie twórczo przystosowane do własnych warunków. Każdy z samorządów zgromadził w pewnych dziedzinach doświadczenia, którymi może podzielić się z innymi. Jednocześnie każda gmina czy powiat może skorzystać z dorobku innych samorządów w tych obszarach, w których opracowano nowe, bardziej skuteczne rozwiązania. Przygotowanie wniosków konkursowych będzie z jednej strony formą prezentacji własnych osiągnięć, a z drugiej może stanowić praktyczną pomoc dla innych samorządów. Przyczynia się to bezpośrednio do realizacji zasadniczego celu naszego projektu, którym jest profesjonalizacja zarządzania w samorządach i wzrost satysfakcji odbiorców usług, czyli mieszkańców. Konkurs będzie promować funkcjonalne rozwiązania wdrożone w obszarze zarządzania usługami zaspokajającymi potrzeby mieszkańców (dostarczanie usług publicznych), które opierają się na:
•czytelnych, zoptymalizowanych kosztowo i jakościowo procedurach świadczenia usług,
•starannym planowaniu i monitoringu działań,
•umiejętności współpracy z innymi instytucjami w celu lepszego rozpoznania lub zaspokojenia potrzeb mieszkańców,
•dobrej komunikacji z klientami (odbiorcami) danej usługi,
•dobrej organizacji pracy, wykonywanej przez dobrze przygotowany i stale doskonalący swoje umiejętności zawodowe personel. <www.olsztyn.eu>

ostatnia aktualizacja: 2009-06-24
Komentarze
Polityka Prywatności