Lider Kultury dla Olsztyna
Olsztyński projekt „Biblioteki Multimedialne jako nowoczesne centra informacji, edukacji i rekreacji” zdobył główną nagrodę w konkursie SAMORZĄDOWY LIDER ZARZĄDZANIA 2009 – USŁUGI SPOŁECZNE - kultura. Nagrodą dla laureata konkursu jest wyjazd studyjny do Norwegii dla dwóch przedstawicieli naszego samorządu oraz zakwalifikowanie naszych rozwiązań jako dobrych praktyk.
Konkurs jest jednym z elementów szerokiego projektu „Budowanie
potencjału instytucjonalnego samorządów dla lepszego dostarczania usług
publicznych (2007–2011)”, współfinansowanego ze środków Norweskiego
Mechanizmu Finansowego. Do dwóch edycji konkursu zgłosiło się ponad 100
samorządów, które złożyły 137 projektów. Do grupy finalistów konkursu
zaliczono 39 projektów, z których wyłoniono 24 laureatów.
Dzięki konkursowi zebrano kilkadziesiąt przykładów innowacyjnych i
skutecznych działań samorządów. Znajdą się one, w systematycznie
uzupełnianej bazie danych najlepszych praktyk zarządzania w
samorządzie, która jest dostępna na stronie internetowej www.jst.org.pl
oraz na stronach organizacji samorządowych realizujących projekt.
Projekt realizuje Związek Miast Polskich (lider projektu) w
partnerstwie ze Związkiem Powiatów Polskich, Związkiem Gmin Wiejskich
RP oraz Norweskim Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych. Honorowy
patronat nad konkursem objęli – Marek Ziółkowski, wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej i Jego Ekscelencja Knut Hauge, ambasador
Królestwa Norwegii w Polsce.
Celem konkursu Samorządowy Lider Zarządzania – Usługi Społeczne jest
poprawa jakości usług świadczonych obywatelom przez administrację
samorządową i podległe jej podmioty w następujących dziedzinach:
kultura, pomoc społeczna i oświata.
Cel ten organizatorzy pragną
osiągnąć poprzez:
•wyłonienie samorządów, które samodzielnie lub przez podmioty podległe, albo we
współpracy z innymi samorządami, wdrożyły w ostatnich latach - w jednej z tych
dziedzin - nowoczesne, innowacyjne rozwiązania zarządcze sprawdzone w praktyce,
•upowszechnienie nagrodzonych i wyróżnionych rozwiązań wśród innych jednostek
samorządu terytorialnego w Polsce.
Konkurs jest przeznaczony dla wszystkich samorządów lokalnych (gminnych i powiatowych)
niezależnie od ich wielkości i położenia geograficznego. Oceny będą dokonywane w
ramach grup samorządów o zbliżonej wielkości i charakterze, co zapewni maksymalną
porównywalność wzorcowych rozwiązań zarządczych odpowiednich dla jednostek różnego
typu i wielkości, czyli:
•powiatów ziemskich,
•miast na prawach powiatu i miast powyżej 50 000 mieszkańców,
•miast małych i średnich,
•gmin wiejskich.
Doświadczenie 18 lat odrodzonego samorządu wskazuje, że jedną z najskuteczniejszych
metod poprawy jakości usług dla mieszkańców jest wdrażanie innowacji, które zostały
wcześniej opracowane i przetestowane w innych jednostkach, a następnie twórczo
przystosowane do własnych warunków. Każdy z samorządów zgromadził w pewnych
dziedzinach doświadczenia, którymi może podzielić się z innymi. Jednocześnie każda gmina
czy powiat może skorzystać z dorobku innych samorządów w tych obszarach, w których
opracowano nowe, bardziej skuteczne rozwiązania. Przygotowanie wniosków konkursowych
będzie z jednej strony formą prezentacji własnych osiągnięć, a z drugiej może stanowić
praktyczną pomoc dla innych samorządów. Przyczynia się to bezpośrednio do realizacji
zasadniczego celu naszego projektu, którym jest profesjonalizacja zarządzania w
samorządach i wzrost satysfakcji odbiorców usług, czyli mieszkańców.
Konkurs będzie promować funkcjonalne rozwiązania wdrożone w obszarze zarządzania
usługami zaspokajającymi potrzeby mieszkańców (dostarczanie usług publicznych), które
opierają się na:
•czytelnych, zoptymalizowanych kosztowo i jakościowo procedurach świadczenia
usług,
•starannym planowaniu i monitoringu działań,
•umiejętności współpracy z innymi instytucjami w celu lepszego rozpoznania lub
zaspokojenia potrzeb mieszkańców,
•dobrej komunikacji z klientami (odbiorcami) danej usługi,
•dobrej organizacji pracy, wykonywanej przez dobrze przygotowany i stale
doskonalący swoje umiejętności zawodowe personel. <www.olsztyn.eu>
ostatnia aktualizacja: 2009-06-24