Kampania wystartowała
Olsztyn, jako pierwsze w Polsce miasto objęte zostało zintegrowanym programem przeciwko pijanym kierowcom. Program obejmuje kampanię informacyjno-społeczną, programy społeczne oraz wzmożone kontrole trzeźwości kierowców, realizowane przez olsztyńską Policję. To unikalny przykład współpracy sektora rządowego, biznesowego i pozarządowego.
13 października 2008 był Europejskim Dniem Bezpieczeństwa Ruchu
Drogowego. W Olsztynie rozpoczęła się w tym dniu kampania informacyjna
na rzecz przeciwdziałania jeździe pod wpływem alkoholu, pod hasłem
„Piłeś? Nie jedź!”. Kampania potrwa do 15 listopada 2008.
Projekt, mający charakter pilotażowy, jest częścią międzynarodowej
kampanii prowadzonej przez organizację Global Road Safety Partnership
(GRSP) z siedzibą w Genewie.
Realizację projektu rozpoczęła konferencja prasowa. Wzięli w niej
udział przedstawiciele samorządu Olsztyna, policji oraz partnerów,
którzy przyczynili się do realizacji projektu. W Olsztynie projekt
zainicjowało Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego przy współpracy z
krajowymi i lokalnymi partnerami takimi jak: Krajowa Rada
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komenda Główna Policji, Komenda
Wojewódzka Policji w Olsztynie, WORD w Olsztynie, Urząd Miasta Olsztyn,
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie,
Stowarzyszenie Polski Przemysł Spirytusowy, Michelin Polska S.A.,
Fundacja Kierowca Bezpieczny.
Projekt „Piłeś? Nie Jedź” składa się z trzech elementów, w tym z
ukierunkowanej kampanii społeczno - informacyjnej, w mediach lokalnych
na podstawie dostępnych materiałów tematycznych (materiały KRBRD i
innych partnerów).
Działania będą skierowane do wybranej grupy docelowej – młodych
kierowców (18-30 lat), którzy stanowią grupę najwyższego ryzyka. To
właśnie w tej grupie wiekowej brawura i częsty brak wyobrażani są
przyczynami wypadków spowodowanych prowadzeniem samochodu pod wpływem
alkoholu.
Z okazji obchodów Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa Drogowego
organizowanych przez Komisję Europejską w Paryżu, wiceprezydent
Olsztyna, Anna Wasilewska uczestniczyła w międzynarodowej konferencji
"Bezpieczeństwo drogowe w naszych miastach". W jednym z paneli
dyskusyjnych przedstawiła koncepcję projektu pilotażowego "Piłeś? Nie
jedź!" – jako modelowego przykładu profilaktyki wobec problemu
prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu, opartego o współpracę
różnych organizacji.
Do realizacji kampanii włączył Michelin Polska S.A., który od lat
bierze udział w akcjach na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Polski
Przemysł Spirytusowy – dostrzegając swoją rolę w kształtowaniu
odpowiedzialnych postaw dotyczących picia alkoholu.
W TVP Olsztyn oraz w kinie Helios w Olsztynie emitowany będzie film
promujący kampanię. Lokalne stacje radiowe będą emitowały wersję
radiową spotu. Przekaz kampanii będzie również obecny na tyłach
miejskich autobusów i samochodach nauki jazdy, stacjach benzynowych
oraz bilbordach. Celem kampanii jest ograniczenie liczby wypadków
drogowych spowodowanych przez młode osoby prowadzące pojazdy pod
wpływem alkoholu poprzez podniesienie ich świadomości na temat
konsekwencji takich wypadków. Kampanii społeczno-informacyjnej
towarzyszy szereg programów społecznych, takich jak akcje w klubach i
dyskotekach, skierowane głównie do młodych kierowców (grupa wiekowa 18
- 30 lat).
Akcje przygotowane przez Browary Polskie i Fundację Kierowca
Bezpieczny będą miały formę animacji edukacyjnej, w której promowane
będą alternatywne możliwości bezpiecznego powrotu do domu: odwiezienia
przez trzeźwego kierowcę (zabawa w tzw. wyznaczonego kierowcę). Innym
programem o charakterze edukacyjnym będą szkolenia dla osób pracujących
w punktach sprzedaży alkoholu na terenie Olsztyna. Programy edukacyjne
będą prowadzone także w olsztyńskich szkołach oraz wśród studentów na
Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.
Kampanii informacyjnej oraz programom społecznym towarzyszyć będzie
wzmożona aktywność olsztyńskiej Policji, która zapowiada falę losowych
badań trzeźwości kierowców oraz wzmożone kontrole w miejscach
podwyższonego ryzyka. Wyniki badania przeprowadzonego w pierwszym
etapie projektu (losowe kontrole trzeźwości oraz badanie opinii
kierowców) wskazują, że wsiadanie za kierownicę po spożyciu alkoholu
jest zjawiskiem dość powszechnym i akceptowanym przez ludzi młodych.
Sprzyjają mu między innymi reakcje otoczenia – bardzo często osoba,
która postanawia nie pić, ponieważ ma zamiar prowadzić samochód nie
tylko nie jest podtrzymywana w swojej decyzji, ale często wręcz
wyśmiewana i namawiana do picia. Grupą szczególnie narażoną na takie
zachowania są młodzi mężczyźni. W czasie badania okazało się, że
wykazują się oni szczególnie małą wyobraźnią dotyczącą skutków takiego
postępowania – jeśli się czegoś obawiają to jest to utrata prawa jazdy,
a poważniejszych skutków związanych z narażeniem życia czy zdrowia
swojego i innych nawet nie biorą pod uwagę.
Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia - prowadzenie pojazdów
po spożyciu alkoholu stanowi jedną z głównych przyczyn tragicznych w
skutkach wypadków drogowych na świecie. Systemowe działania wymagają
zaangażowania realizacji kampanii społecznych, władz centralnych i
lokalnych, organizacji pozarządowych i specjalistów bezpieczeństwa
ruchu drogowego. <www.olsztyn.eu>
ostatnia aktualizacja: 2008-10-14